Saturday, May 7, 2011

IRAMA SEMALAM - BAB 19

.
                        Sepanjang perjalanan pulang fikiran ku begitu kalut sekali.  Ada resah dan gundah.  Fikiran mula melayang memikirkan tentang dia.  Segala-galanya tentang dia.  Aduh!.  Malam-malam begini keadaan lalu lintas agak lengang, tidak banyak kenderaan di atas jalanraya maka sekejapan saja aku sudah sampai ke perkarangan rumah.  Kereta diparkir di halaman rumah dan aku segera keluar dari perut kereta sebaik enjin kereta dimatikan.  Jam di tangan ku kerling sekilas, jam 11.15 malam, sudah tentu penghuni-penghuni rumah agam ini sedang nyenyak dibuai mimpi.  Aku membuka pintu dengan menggunakan anak kunci pendua milikku.  Dengan perlahan dan berhati-hati aku melangkah masuk dan memanjat anak tangga supaya tiada yang terdengar dan terjaga dari tidur.  Aku campakkan bag tangan dan ku hempaskan tubuh ke katil empuk.  Ada airmata yang cuba ku tahan.  Hatiku sebak.  Ingatan ku kembali pada masa lampau.

“Sara, I berharap sangat you akan menjadi ibu kepada anak-anak I satu masa nanti. I tak sabar rasanya nak menunggu saat bahagia itu” bisik Irfan perlahan. 
“Sabarlah Irfan, yang penting sekarang ni you habiskan study you dulu, lepas tu baru fikirkan tentang kita”  matanya ku renung tajam. 
“Masa depan I adalah masa depan you jugak Sara.  Bagi I you adalah pendorong I untuk terus belajar.  Tanpa you tak tahu macammana I nak meneruskan kehidupan.” 
“I pun macam tu juga, tanpa you I rasa dunia seakan berhenti berputar, so berjanjilah supaya kita akan terus menjaga ikatan dan hubungan kita sehingga semua apa yang kita impikan termakbul, berdoalah supaya ada jodoh antara kita” tangan ku digenggam erat dan ku sandarkan kepala ku ke bahu Irfan dengan manja. 
Rambut yang terurai sesekali menampar kasar ke wajah bila ditiup angin.  Ingin rasanya ku peluk tubuh sasa Irfan lantaran rasa kasih sayang yang melimpah ruah begitu mencengkam diri dan perasaan.  Berada di tempat awam begitu, segala gerak laku agak terbatas.  Tidak sanggup rasanya untuk menjadi objek perhatian umum kerana melakukan perbuatan sumbang dikhalayak ramai.  Adat ketimuran perlu dijaga. 

Irfan ketika itu masih belajar di Universiti Kebangsaan Malaysia dan berada di tahun akhir di dalam jurusan Senibina.  Kerana kesibukan kuliah dan assignment, kami agak jarang bertemu.  Sedangkan aku pula baru sahaja beralih ke dunia pekerjaan selepas tamat belajar di UiTM Lendu di Melaka.  Berada di dunia pekerjaan banyak perbezaannya jika dibandingkan dari seorang pelajar yang hanya pergi ke kuliah dengan membawa buku-buku untuk dibuat rujukan dan assignment yang tidak habis-habis.  Memeningkan dan memualkan. 
Doa ku siang dan malam supaya masa cepat berlalu dan cepatlah aku meninggalkan alam pembelajaran yang membosankan dengan rutin harian yang sama setiap hari.  Sangkaan ku meleset sama sekali.  Ku sangka dunia pekerjaan yang hebat dengan gaji bulanan yang lebat aku akan merasa bebas dan senang tanpa ikatan waktu kuliah.  Rupa-rupanya aku silap, dunia pekerjaan yang memerlukan aku untuk hadir ke pejabat seawal 8.30 pagi dan sibuk menghabiskan waktu lapan jam di pejabat dengan membuat urusan pejabat yang tidak pernah beres, memang memenatkan. 
Beruntungnya aku kerana pejabat dibuka hanya lima hari dalam seminggu.  Maka aku punya banyak waktu yang terluang untuk ku isikan dengan aktiviti-aktiviti di hujung minggu.  Biasanya di waktu hujung minggu aku akan membantu ibu memasak di dapur atau mengemas rumah terutamanya bilik tidur ku sendiri. Irfan seringkali menghubungi ku melalui telefon di pejabat, di rumah atau melalui telefon bimbit ku apabila berkesempatan.  Jika ada waktu terluang Irfan akan datang menjemputku untuk pergi menonton wayang, makan-makan atau bersiar-siar dengan kereta kancil yang dihadiahkan oleh ibunya.

                         Aku masih ingat di satu hari minggu yang tenang dan damai, kami meluangkan waktu di tepi pantai di Pulau Pangkor.  Desiran ombak yang menghempas pantai sedikit sebanyak membuatkan hati berkocak.  Aku merasa begitu bahagia berada di sisi Irfan.  Kami berdua bergandingan berjalan menyusuri tepian pantai dan sekali sekala ombak datang menghempas pantai memercikkan air ke kaki.  Irfan melakarkan perkataan cinta di atas pasir pantai.  Katanya, perkataan itu seperti apa yang terlakar di hatinya untuk aku.  Tiba-tiba datang ombak ke gigi pantai, lakaran-lakaran itu hilang dibawa ombak yang pecah berderai.  Irfan melakarkan semula ayat-ayat yang sama, dan ombak datang lagi.  Ayat-ayat cinta itu hilang lagi buat kesekian kalinya.  Begitukah keadaan cinta kami yang dipupuk dan dibaja dengan kasih sayang akan terhapus dengan sekelip mata apabila badai datang melanda?  Begitu rapuhkah cinta yang disemai bertahun-tahun lamanya dengan mudah hilang begitu saja?  Oh tidak, tidak mungkin begitu.  Cinta aku dan Irfan tidak begitu.  Cinta aku dan Irfan akan tetap utuh dan teguh seperti tugu yang gagah berdiri walau pun ditimpa hujan dan ribut taufan. 
Kata Irfan, walau pun ombak memukul batu-batu pejal di pantai saban masa, biar pun ombak berkecai bagai kaca namun batu-batu yang ada tetap utuh tidak runtuh, begitulah cintanya pada ku. 
“Kenapa you nampak resah saja dari tadi?  You tak rasa gembira ke berada di sini dengan I?” tanya Irfan, wajahnya berkerut.
 “Tak, tak ada apa-apa, cuma memikirkan tentang kita”. 
“Kenapa dengan kita?  Jangan memikirkan perkara yang bukan-bukan yang boleh mendatangkan masalah.  Kalau difikirkan benda yang buruk, buruklah jadinya. You masih tak percaya pada I lagi?  Masih curiga?  Buangkan wajah you yang kelat tu, senyum sikit” jari jemarinya mencuit daguku.
Aku tersenyum melihatkan gelagat Irfan.  Dari renungan matanya yang bening aku dapat merasakan, dia benar-benar kasihkan aku dan begitu juga aku.  Kasih dan sayang ku padanya tidak berbelah bagi. 
“I sayangkan you Irfan.  I tak boleh hidup tanpa you, you tau kan?”. 
“I tau Sara dan dah berapa kali jugak I bagitau you tentang perasaan I pada you, sabarlah bila I dah habis belajar nanti I akan minta mama dan papa uruskan tentang kita”.
             “Uruskan tentang kita?” aku pura-pura tidak mengerti. 
“Iyalah, kita bertunang dulu, ok!” benarkah apa yang aku dengar? 
Girangnya hatiku saat itu bagai pucuk dicita ulam mendatang.  Tanpa segan dan silu aku merangkul lengannya erat, dapat aku rasakan kehangatan kasihnya yang bergetar.  Petang itu ombak dan pantai menjadi saksi perjanjian diantara kami, tetapi takdir Illahi mengatasi segala-galanya. 
Kepercayaan ku terhadap Irfan bagai hilang seperti air lalu apabila satu hari aku terserempak dia bersama seorang wanita di pusat membeli belah.  Ibarat kaca yang terhempas kebatu, pecah berderai segalanya. Punah ranah harapan dan impian. Tangkai jantung bagai direntap. Hatiku terasa pedih, hancur luluh perasaan ku saat-saat itu, sampai hati Irfan!  Pandangan ku kelam tiba-tiba.  Aku hampir tersungkur tatkala melihat kelibat Irfan dengan wanita itu sedang duduk berdua-duaan disalah sebuah restoran segera di situ.  Mereka kelihatan agak mesra, riang, ketawa dan bergurau senda.  Api cemburuku yang datang memuncak tiba-tiba menjadikan pandangan ku kelam.  Aku begitu cemburu melihat kemesraan pasangan itu, aku mahu menangis.  Siapakah dia di sisi Irfan?   Aku cuba membuang rasa ngilu yang menghiris hati ketika itu.
Semenjak dari hari itu, aku mulai menjauhkan diri dari Irfan.  Walaupun beberapa kali lelaki itu cuba menghubungi ku tetapi aku enggan untuk menjawab.  Talian telefon bimbit ku matikan.  Aku mengambil cuti untuk beberapa hari kerana perasaan ku kacau bilau.  Aku tidak boleh berfikir dengan tenang, fikiran ku terganggu, bagaimana aku bisa melakukan tugas-tugas di pejabat dengan betul.   Fikiran ku buntu dengan linangan air mata yang tidak henti-henti mengalir.  Benarlah pepatah orang-orang tua, tidur tak lena, makan tak kenyang dan mandi tak basah.  Begitulah parahnya keadaan aku ketika itu.  Aku tidak kuasa menahan derasnya lelehan airmata. Sesekali aku tersedu sedan dengan airmata yang terus mengalir di sudut mata yang terpejam.  Mimpi ngeri yang menerjah lenaku membuatkan aku terjaga dan sukar untuk melelapkan mata semula. 
Aku tidak mudah untuk jatuh cinta, namun sekali aku jatuh cinta tak bisa melupakan sama sekali orang yang aku cintai itu.  Irfan! Mengapa kau menyakitkan hatiku sehingga begini pedih sekali.  Kau mendera hati dan perasaanku.  Irfan… kenapa Irfan?  Kenapa? Aku seperti mahu menjerit sekuat hati, biar semua orang tahu keadaan hati ku yang luka parah. 
            “Jangan turutkan perasaan Sara, makanlah sikit.  Nanti Sara sakit siapa yang susah?” nasihat ibu bagai menyiram air di daun keladi. 
Selera makan ku hilang, aku rasa tidak berdaya. 
“Tadi Irfan telefon lagi, kenapa Sara tak mau jawab? Kenapa Sara nak susah-susahkan diri Sara macam ni? Berkurung tak mahu jumpa orang, tak mahu bercakap dengan orang, semua ni tak menyelesaikan masalah, Sara” pujuk ibu lagi. 
Ibu tak tahu perasaan anak ibu yang sudah hancur lebur ini.  Hati ku sakit bu…, hatiku sakit…., jerit ku di dalam hati.
            “Sara buka pintu ni, Irfan datang nak jumpa Sara” kedengaran suara ibu dari luar bilik memanggil.  Apa yang dia nak dari ku lagi?  Tak cukup lagi ke nak menyakitkan hati aku ni ha! bentak ku. 
“Sara..” panggil ibu lagi sambil daun pintu diketuk berkali-kali.  Aku diam membatu. 
“Sara, buka pintu ni Sara, kenapa dengan you ni?” suara Irfan kedengaran mencelah. 
Kenapa?  Kenapa kau tanya?  Pandai kau berlakun ya.  Kau dah sakitkan hati aku, kau boleh tanya kenapa? Pergi mampus dengan kau!   
Pintu diketuk lagi.  Setelah beberapa kali diketuk tanpa balasan dan jawapan dari ku, suasana damai kembali.  Ketukan tidak lagi kedengaran.  Dan seketika kemudian aku mendengar bunyi deruan enjin kereta berlalu keluar dari halaman rumah.  Beberapa hari aku matikan telefon agar Irfan tidak dapat menghubungi aku.  Aku mahu jauhkan diri darinya. 
Aku sungguh kecewa dengan perbuatan Irfan.  Puas aku menangis siang dan malam mengenangkan janji-janji yang pernah diluahkan.  Penat sudah rasanya aku bermuram durja, sehingga tiada lagi airmata untuk ditangisi.  Setelah beberapa hari telefon bimbit dimatikan, aku cuba menghidupkannya semula.  Terdapat beberapa mesej yang ditinggalkan Irfan.   Hati ku masih terasa sakit. 
Sehari suntuk aku tidak menjamah makanan, ayah dan ibu mulai bimbang.  Biarpun berkali-kali mereka cuba memujuk aku untuk keluar makan tetapi selera untuk menjamah masih tidak terasa.  Ayah dan ibu tidak pernah jemu untuk memujuk sehingga akhirnya aku berasa simpati terhadap keduanya.  Ibu memimpin aku ke meja makan, dengan cekal aku cuba untuk menjamah sedikit nasi agar ayah dan ibu tidak berasa susah hati melihatkan kesedihan anak mereka ini.
            Bunyi deringan telefon bimbit yang membingitkan itu membuat aku terjaga dari lamunan panjang.  Tanpa menoleh ke arah telefon yang berada di hujung katil, tangan ku meraba-raba mencari telefon bimbit itu.  Nama yang tertera di skrin kecil menghadirkan debaran yang bukan sedikit di dalam dada. 
“Assalamualaikum…” jawabku sebaik butang hijau ditekan.
“Waalaikumussalam, Sara apa khabar?” kedengaran suara Irfan dari hujung talian. 
“Baik” jawabku  gugup. 
“Sara, kenapa dengan you?  You sakit ke? Kenapa tak mahu bercakap dengan I?  You marahkan I ke?” soalan-soalan yang bertubi-tubi dari Irfan membuatkan aku bingung dan sukar untuk ku menjawab satu persatu.  Aku melepaskan keluhan.  Diam.
“Sara..” suara Irfan kedengaran lagi. 
“Irfan I letihlah.., I tak ada mood nak bercakap sekarang ni” aku terdiam seketika dan menyambung, “Esok petang kita jumpa, boleh?” cadangku.
“Ok, I datang jemput you, pukul berapa?”  Irfan sangat teruja.
“Emm.. tak payah jemput.  I datang sendiri, you tunggu saja I di tempat biasa pukul 3.30 petang esok, ya” ku cuba menahan suara tangisku di dalam hati. 
“Kenapa Sara? Kan selalunya I yang datang jemput you?”  soal Irfan lereh.
“Bas banyak, teksi pun banyak, jumpa you esok ok, bye” talian ku matikan tanpa mendengar apa-apa penjelasan darinya lagi.  Airmata yang ku tahan gugur juga akhirnya.

Ketika aku sampai ketempat yang dijanjikan, Irfan sudah setia menunggu aku di situ.  Wajahnya seperti selalu, menguntum senyum.  Aku melabuhkan punggung di bangku kayu dan bertentangan duduk dengannya. Angin petang yang bertiup sesekali menghembus rerambut ku yang mengurai dan hampir menutup sebahagian wajahku.  Sesekali juga aku menyelak ke tepi rerambut yang menghalang pandanganku.  Aku tidak sedikit pun berpaling melihat ke wajah lelaki itu.  Wajah itu sering menghadirkan luka di hatiku sejak akhir-akhir ini.  Namun wajah itu jugalah yang selalu ku rindu saban waktu.
“Sara..”  panggil Irfan perlahan sambil tangannya memegang tanganku. 
Dengan perlahan-lahan aku menarik semula tangan ku dari genggamannya.  Wajah Irfan berubah.  Aku tunduk melihat rerumput yang tumbuh liar di celah-celah pohon rendang di sebelah tempat duduk kami itu. 
“Cakaplah Sara, kenapa dengan you? Kenapa tiba-tiba tak mahu bercakap dengan I?” soal Irfan seakan-akan berbisik. 
Aku merenung di kejauhan dengan pandangan yang kosong. 
“Irfan, berterus teranglah dengan I.  Kalau you ada yang lain dan lebih memerlukan dia tinggalkanlah I”  Irfan terpinga-pinga.
Itu tekadku, biarlah dia bahagia bersama orang yang disayanginya dan biarlah aku memujuk hatiku yang luka sendiri.  Bukan sekali itu aku melihat dia bersama wanita itu, sebenarnya sebelum ini juga aku pernah terserempak dengan mereka tetapi aku cuba untuk tidak memikirkan yang bukan-bukan kerana kasih sayang dan cintaku yang amat mendalam terhadap Irfan.  Aku sudah bersedia dengan apa-apa kemungkinan dan keputusan dari Irfan.  Aku telah memikirkan perkara itu masak-masak. Aku harus kuat untuk menempuh hidup ini walaupun tanpa Irfan di sisi. 
“Sara, kenapa you ni? Apa maksud you?” tanya Irfan keliru. 
“I ternampak you dengan dia, Irfan”  suara ku tersekat-sekat. 
“You nampak I dengan dia? Siapa? Bila?” tanya Irfan lagi bertalu-talu, ada kerutan di wajahnya.
“Tak perlulah I jawab kesemua soalan you tu, tapi cukuplah I katakan I nampak you dengan dia di Mc Donald di One Utama hari selasa lepas, you nampak mesra dengan dia” jawabku dengan suara yang terketar-ketar cuba menahan sebak di dada. 
Irfan terdiam.  Dia kelihatan memikirkan sesuatu. 
“Oh itu Arissa, sepupu I” jelas Irfan.   
“Sepupu? Sudahlah Irfan, janganlah you nak berdalih-dalih pulak.  Bukan sekali tu I nampak you dengan dia, dulu pun pernah jugak tapi I malas nak besar-besarkan cerita.  Tapi kali ni, apa yang berlaku di depan mata I buat I rasa kecewa sangat Irfan” ku cuba untuk tidak menangis.  Hatiku rawan. 
“Sara..bagi I peluang untuk menjelaskan segalanya” Irfan menarik tanganku.  Aku mendiamkan diri. 
“Cukuplah Irfan, I tak nak dengar apa-apa lagi, lelaki tetap lelaki, mudah berjanji dan mudah juga memungkiri janji”. 
“Sara, tolonglah jangan cakap macam tu, please listen to me,  I…..” belum pun habis ayat-ayat yang terkeluar dari bibirnya aku terus menyampuk.
“Sudahlah Irfan, I tak nak dengar”  ku tutup kedua-dua telinga kiri dan kanan. 

Suasana menjadi semakin pilu.  Airmata yang bertakung di kelopak mata mengalir menitis di pipiku.  Aku menangis lagi.  Kali ini tanpa segan dan silu aku teresak-esak.  Jauh di sudut hati, ada curiga yang menerpa dan ada ragu-ragu yang menjengah. Irfan cuba untuk memeluk ku untuk meredakan tangisan ku.  Aku mengelakkan diri dari pelukan Irfan. Aku tidak sanggup berkeadaan begitu lagi dengan lelaki itu.  Lelaki yang telah ku serahkan segala jiwa dan raga, kasih sayang dan cinta, tapi akhirnya mengecewakan aku dengan mengadakan hubungan dengan wanita lain.  Apakah betul tindakan ku menjauhkan diri dari dia sedangkan lelaki itu telah membuat penjelasan? Biarlah ku tanggung sendiri derita hatiku ini sehingga ke akhir hayat.  Dia telah memusnahkan harapanku dan meranapkan anganku.

No comments:

Followers