Saturday, April 30, 2011

IRAMA SEMALAM - BAB 17

.
Aku meminta Azry menghantar aku ke pejabat kerana terlewat bangkit dari tidur.  Oleh kerana keadaan yang kelam kabut itu aku tidak sempat berdandan.  Lalulintas dijalanraya agak sesak.  Kereta bergerak perlahan bagaikan semut.   Aku melihat wajah tanpa mekap melalui cermin kecil. Sementara berada di tengah kesesakan jalanraya aku menyapu bedak kompak ke wajah.  Mata yang bundar ku lukiskan sedikit garisan dengan menggunakan pensil celak berwarna coklat.  Maskara digunakan untuk melentik dan menghitamkan lagi bulu mata.  Akhir sekali ku calitkan lipstik Lancome ke bibir. Wajah ku yang tadi kelihatan pucat kini berubah.  Rambut yang melepasi bahu ku sisir rapi. Bila berada di depan cermin, aku jadi leka dengan membelek-belek wajah ke kiri dan ke kanan.  Masih cantik jugak aku ni, bisik ku dengan hati berbunga-bunga. Perasan!
“Amboi sudah-sudahlah tu, nak pergi kerja ke nak melaram?” Azry di sebelah ku menegur.   
Kalau cantik isteri siapa? gumamku di dalam hati. Jam dipergelangan tangan ku kerling sekilas, jarum jam menunjukkan kepukul 9.30 pagi. Kereta yang bergerak perlahan agak membosankan dan boleh membuatkan hati jadi panas. Nasib baik alat penghawa dingin yang terpasang jadi penyelamat.  Celoteh DJ Era Aznil Nawawi dari corong radio mencuit hati dan membuat aku tersenyum sendirian.  Azry di sebelah kelihatan serius memandu menumpukan perhatiannya di jalanraya.
Seketika kemudian kami telah sampai di perkarangan bangunan pejabat ku.  Azry memberhentikan kereta betul-betul di depan pintu masuk bangunan pejabat dan aku terus keluar dari perut kereta sebaik bersalam dan mengucup tangannya.  Aku melangkah pantas sambil membetul-betulkan anak rambut yang terjuntai di dahi.  Maria penyambut tetamu pejabat ku mengucapkan selamat pagi sebaik aku masuk dan melintasi tempat duduknya.  Aku membalas dengan menghadiahkannya sebuah senyuman.  Semua staf-staf sedang sibuk membuat tugas masing-masing sehingga tidak perasan dengan kehadiranku.   Belum pun hilang mengah  kedengaran daun pintu diketuk dari luar. 
“Ya, masuk”  suara ku tersekat-sekat. 
Pintu terkuak dan terjengul wajah Dino.  Wajahnya mengukir senyuman.  Dia melangkah menuju ke tempat duduk di depan ku dengan mengepit sebuah fail ditangan. 
“Assalamualaikum.. Puan Sara”.
“Waalaikumussalam Encik Dino, ya ada apa pagi-pagi lagi dah datang bertandang ke pejabat orang ni?”. 
“Wah berseri-seri sejak balik dari bercuti ya.  Tak ada apa-apa ke?”.
            “Apa-apa apa?”  soalan yang dijawab dengan pertanyaan, aku berpura-pura tidak mengerti. 
“Biasanya kalau orang pergi bercuti luar Negara mesti ada ole-ole, tak kan tak ada apa-apa untuk I?”. 
“Tak ada beli apa-apalah Dino.  I pergi bercuti bukan pergi bershopping”. 
“Hai tak kanlah tak beli apa-apa kot?”. 
“Adalah beli sikit-sikit, kalau kata tak ada tu tipulah kan.  Beli pun untuk parents I, parents inlaw dan untuk nephew dan niece I aja, untuk you tak ada, sorry”  aku bergurau. 
“Ialah kita ni siapa kan? Orang mana nak ingat kita”  rajuk Dino. 
“Eee buruknya orang lelaki merajuk, tak apalah nanti I belanja you lunch” pujuk ku. 
“Belanja lunch? Betul ke Sara? Macam tak percayalah” 
“Kenapa? You ingat I kedekut sangat ke? Kalau setakat you sorang yang makan berapa sen sangat”. 
“Ok set. Lunch hari ni ya”  aku mengangguk setuju. 
Ada apa-apa cerita yang menarik ke sepanjang I tak ada di ofis ni?” 
“Itulah yang pagi-pagi lagi I dah datang mengadap you ni.  Ada dua berita, satu yang gembira dan satu yang tak gembira.  Mana satu yang you nak dengar dulu?”.
“Ia ke? Ada dua?”  aku teruja ingin tahu. 
Tell me the bad news first”. 
“Ok, you nampak excited sangat, relax lah Sara.  We are going to launch the new shop houses by end of this month”. 
“Itu bad news ke? Come on lah Dino you ni nak bergurau pulak?”. 
“Ialah it’s a bad news to you lah sebab you dengan staff you kena prepare all the detail reports pertaining to the new shop houses. Siapkan flyers baru, price list, layout plan dan yang penting budget for the launching day.  Jangan nak buat semuanya last minute, nanti bukan you saja yang kelam kabut, nanti dengan department I pun sekali jadi lintang pukang.  Dalam meeting hari tu Dato’ ada kata launching kali ni dia nak buat dekat site.  So, maknanya you kena buat arrangement dengan pekerja-pekerja di site”. 
“Bila ya the exact launching date?” tanyaku sambil membelek kalender yang ada di depan ku. 
Tentatively will be end of this month, 29 haribulan ke 30 haribulan ke, it’s not confirm yet.  Dato’ will inform in the next meeting”. 
“Bila tu next meeting?”. 
“Kalau ikut schedule next meeting will be on this coming Thursday”. 
Ok, now what’s the good news?” aku rasa teruja dan tak sabar-sabar.
Three months bonus for your department only, tau.  The rest cuma dapat dua bulan saja” jelas Dino.
“Oklah tu, bersyukurlah Dino walau pun dapat dua bulan, ada orang tu bukan kata bonus, gaji bulanan pun sangkut” pujukku. 
Sememangnya berita gembira yang disampaikan oleh Dino itu amat memberangsangkan sekali dan sudah tentu staf-staf ku akan merasa  lebih gembira lagi apabila mengetahui berita itu nanti.  Itulah ganjaran yang mereka terima diatas kesungguhan mereka dalam menjalankan tugas yang diberi dan dipertanggungjawabkan kepada mereka.  Segala penat lelah mereka bekerja tujuh hari dalam seminggu berbaloi. 
“So, apa yang you nak I belanja you lunch nanti?”  tanya ku. 
“You yang nak belanjakan, so I ikut youlah”. 
“OK, so I see you later”  Dino pun bangun dari tempat duduk lalu beredar keluar. 
“Oh ya, sebelum I terlupa, you tolong go through this file dan bagi I detail bayaran-bayaran tertunggak purchaser ni, ok”.  Dino menghulurkan fail yang dipegang kepada ku sebelum berlalu pergi.

                        Sejurus selepas Dino keluar, aku memanggil Dida ke pejabat ku melalui interkom.  Sebentar kemudian pintu di ketuk dan Dida masuk melangkah dengan membawa beberapa buah fail bersamanya. 
Morning puan Sara”. 
Morning, duduk Dida”. 
“Ok ada apa-apa masalah atau mesej untuk saya sepanjang ketiadaan saya dipejabat?” tanyaku kepada Dida. 
Dida adalah seorang staff senior ku.  Dia yang ditugaskan untuk membuat segala tugas-tugas sales admin yang akan menyediakan segala report, menyediakan minit mesyuarat dan menyiapkan surat-surat yang aku arahkan atau lebih senang jika aku katakan dia adalah setiausaha ku yang  menguruskan segala tugas-tugasku sepanjang ketiadaan aku di pejabat. Dida seorang staf yang boleh diharap, suruh apa saja dan dia akan lakukan dengan baik tanpa merungut.  Dida mempunyai raut wajah yang cantik berkulit hitam manis dan ayu bertudung.  Perwatakannya lemah lembut, selalu tersenyum dan mudah mesra.  Dia masih bujang dan berusia didalam lingkungan 24 tahun. Telah beberapa kali aku cadangkan Dino untuk mengurat Dida tetapi lelaki itu hanya tersenyum tanpa apa-apa komen yang terkeluar dari mulutnya.  Pelik kan dia, gadis secantik dan semanis itu pun susah untuk meragut perhatiannya.  Wanita bagaimanakah yang menjadi kriteria pilihan hatinya? 
“Ini fail-fail problematic cases, saya sudah siapkan surat-surat reminder untuk dihantarkan kepada mereka, lepas Puan Sara tandatangan saya akan hantar melalui AR Register.  Ini report untuk bayaran-bayaran tunai yang telah diterima semasa ketiadaan Puan Sara dan ini senarai bayaran melalui cek.  Duit-duit tunai semuanya telah saya serahkan kepada Finance Department.  Lagi satu, ada beberapa suppliers yang telefon dan saya ada catitkan nombor telefon mereka untuk Puan Sara hubungi mereka semula. Datin Fariza pun ada call dan dia minta Puan Sara telefon dia semula.  Itu saja, nanti kalau ada apa-apa lagi saya akan update Puan Sara lagi”  jelas Dida panjang lebar. 
“Ok, thank you Dida” ucapku sambil memerhatikannya melangkah keluar.

                        Seketika kemudian talipon di sudut meja berdering.  Gagang telefon ku angkat lantas menjawab panggilan.
“Assalamualaikum” kedengaran suara Datin Fariza menjawab ditalian. 
“Waalaikumsalam Sara.  Sorry lah menganggu you ni.  Bila balik dari bercuti?  I cuba call beberapa kali you tak ada, I lupa yang you bercuti ke BaliHow’s your holiday? Seronok?”. 
“Bercuti Datin, seronoklah, bila dah balik cuti macam malas pulak nak mula kerja”  aku ketawa dan Datin Fariza turut kedengaran ketawa. 
“Macamana wedding hari tu, meriah?” tanya ku pula.
“Alhamdulillah ramai yang datang, tak sangka saudara mara yang lama tak jumpa pun datang.  You saja yang tak dapat datang, kalau ada tentu lebih meriah”. 
“Eh eh, ada-ada saja datin ni”. 
“Sara, I call you ni nak jemput you and your husband datang ke rumah I hari minggu ni” 
“Hai, baru je lepas kenduri, dah nak buat kenduri lagi ke datin”.
“Bukan kenduri, tapi buat majlis harijadi dato’, datang ya Sara”. 
“Hari minggu ni? Pukul berapa?”. 
“Pukul 8.00 malam, kali ni mesti datang tau jangan pulak tak datang, ok”. 
“InsyaAllah datin kalau tak ada aral melintang sampailah tu”.  

“Oklah Sara, kita jumpa nanti ye, bye”. 

No comments:

Followers