Monday, April 25, 2011

IRAMA SEMALAM - BAB 15

.
            Sejurus selepas makan aku berehat sebentar sambil bersandar di kerusi.  Surat khabar The New Straits Times dibaca.  Semakin lama ayat-ayat yang tertulis semakin kelihatan kabur, mata semakin mengecil. Rasa mengantuk yang amat sangat lantaran kekenyangan kerana makan terlalu banyak tadi. Aku segera ke bilik air dan mengambil wuduk untuk menunaikan solat zohor di surau kecil yang disediakan.  Setelah menunaikan solat fardhu 4 rakaat aku ke bilik pejabat menyambung semula kerja-kerja yang terhenti tadi.  Zul melangkah masuk ke bilik pejabat ku setelah daun pintu diketuk beberapa kali.  Di tangan Zul ada sebuah kotak yang dibalut dengan kertas hadiah berwarna putih berbunga merah jambu lalu dihulurkan kepada ku. 
“Ini untuk Puan Sara dari seseorang”  hadiah yang dihulur ku sambut dengan tanda tanya yang tidak berjawab. 
“Terima kasih Zul”  Zul tersengih dan mengangguk lalu melangkah pergi sebaik hadiah bertukar tangan. 
Kertas hadiah yang membaluti kotak itu ku buka dengan berhati-hati sekali sebelum sebuah kad kecil yang terselit disisinya ku baca. 
“THERE IS ONLY ONE HAPPINESS IN LIFE, TO LOVE AND BE LOVED” Happy birthday to you and may Allah bless you. Regards, Dino.” 
Oh dari Dino rupanya, bisik ku.   Aku terkesima membaca susunan ayat-ayat yang kemas dan cantik ditulis dengan tangan menggunakan pen berdakwat hitam.  Kotak hadiah itu ku buka dengan tidak sabar.  Di dalamnya terdapat dua ekor kucing perhiasan yang diperbuat daripada kristal. Comelnya. Dan ianya ku letakkan di atas meja tepi sebagai perhiasan.  Aku segera mencapai telefon bimbit dan menyusun ayat untuk menghantar mesej kepada Dino . “ Thank you very much friend,  for the lovely present”.
                         

                        Tengahari itu aku tidak keluar makan. Banyak dokumen-dokumen yang harus aku baca sebelum mengarahkan staf ku menyediakan surat-surat untuk aku tandatangan sebelum semua dokumen-dokumen itu dihantar keluar.  Begitu juga Sales & Purchase Agreement yang telah dipinda, aku perlu meneliti dokumen-dokumen itu sebelum mengarahkan peguam yang terbabit membetulkan dan menyediakan untuk ditandatangani oleh pembeli-pembeli yang telah membayar wang pendahuluan secara tunai atau pun melalui cek. Sedang aku sibuk meneliti dokumen-dokumen penting itu, suara Maria kedengaran melalui interkom.
“Puan Sara, Dato’ Saiful dan Datin Fariza dah sampai”. 
“Ok bawa mereka masuk ke bilik I ya” jawabku tanpa mengangkat gagang telefon. 
Seketika kemudian, Dato’ Saiful dan Datin Fariza pun masuk dengan seyuman berseri di wajah.  Aku menghulurkan tangan untuk berjabat salam.
“Please have a sit Dato’, Datin”.  Mereka pun mengambil tempat duduk di kerusi yang telah disediakan di hadapan mejaku. 
“Dah makan Dato’, Datin”  tanya ku penuh hormat. 
Sudah, how about you?”. 
“I pun sudah.  So would you like to have some tea?” tanyaku lagi. 
“Ok jugak” jawab Datin. 
Aku menekan butang interkom dan meminta Maria supaya memberitahu kak Ani untuk menyediakan minuman untuk tetamu yang berada di bilik pejabat ku.  Fail yang tertulis nama Dato’ Saiful dan Datin Fariza yang telah sedia ada di atas meja ku capai.  Seketika kemudian kak Ani pun masuk membawa tiga cawan minuman panas yang ku minta dan berlalu keluar. 
“So how’s our request? Dah approved ke?”  tanya Datin Fariza lembut. 
“Yes, we have discussed and the management agreed to give you further discount.  On top of the 10% discount, mereka tambah lagi another 5%.  Is it ok?”. 
“Can you calculate the total amount for the price of the bungalows that we have chosen? How much is it after the discount deduction?”. 
Aku pun membuat kiraan dengan menggunakan calculator dengan teliti berpandukan dokumen yang telah disediakan oleh Badri.
“The total amount for the two bungalows after deduction… RM965,500.00”  aku memandang ke wajah Dato’ kemudian beralih ke wajah Datin pula
“OK!” jawab Dato’ Saiful.  Mereka kelihatan berpuas hati dan memandang diantara satu sama lain sambil menganggukkan kepala tanda setuju. 
“So, how much do I have to pay?” tanya Dato’ Saiful pula. 
“You jelaskan untuk bayaran 10% dulu, kemudian kita akan uruskan Sales & Puchase Agreeement”  jelas ku kepada kedua-dua suami isteri yang kelihatan sangat sepadan itu.
“What about loan? Can it be arranged?” soal Datin. 
“Kita boleh uruskan, don’t worry”. 
“Tapi umur I yang dah nak dekat 55 ni boleh lagi ke?” celah Dato’ ingin tahu.
“Apa kata I bagi you an option.  Pay cash with easy payment scheme”  pasangan suami isteri itu kelihatan teruja dan berminat untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut.  Aku mencadangkan mereka untuk mengambil skim bayaran mudah tanpa mengambil pinjaman dari mana-mana institusi kewangan dan tanpa interest.  Aku catitkan secara terperinci jumlah-jumlah wang yang perlu dibayar dan waktu bila perlu dibuat bayaran.  Bayaran adalah secara tunai atau cek tunai terus di atas nama syarikat kami. 
“Oh ya! sebelum terlupa, rumah nombor 56 tu letakkan atas nama anak I.  Minta tolong uruskan loan untuk dia ya”  pinta Dato’. 
Kertas yang telah siap ku catit segalanya dengan terperinci, ku serahkan kepadanya untuk di teliti sebelum keputusan dibuat.  Agak lama juga Dato’ merenung kertas itu dan akhirnya memberi kata putus bahawa dia bersetuju dengan pilihan yang aku berikan itu. 
“I bagi two separate cheques, satu untuk rumah I dan satu lagi untuk rumah anak I”   Datin mengeluarkan buku cek dari tas tangan Louise Vuitton nya. 
“This is for 1st 10%  payment, another 10% will be paid upon signing Sale & Purchase Agrement, am I right?” Dato’ Saiful inginkan kepastian. 
“Betul.  Kami akan call Dato’ dan Datin dan jangan lupa anak Dato’juga perlu hadir sekali untuk tandatangan dokumen tu.  Can I have a photocopy of your IC?”  Datin menghulurkan salinan kad pengenalannya, suami dan anak lelakinya untuk penyediaan dokumen jual beli.  Cek yang telah bertulis dan ditandatangani dihulurkan kepada ku. 
“Oh ya! Puan Sara terlangsung kemari, ini kad jemputan untuk you dan suami.  Jangan lupa datang ya”.  Kad jemputan yang dihulur ku sambut dan ku buka.
“Alahai sorry lah Dato’ Datin, I tak dapat datanglah”. 
“Kenapa? Puan Sara ada urusan lain ke?” tanya Datin lembut. 
“Kebetulan I pergi Bali on that day dengan husband I.  Anyway congratulations Dato’ Datin”. 
“Tak apalah, nanti bila-bila boleh datang ke rumah kami. Ke Bali pergi bercuti ke?” tanya datin dengan suara yang sangat lembut.
“Ya”  jawabku pendek sambil mengiringi mereka keluar
“We’ve been there, it’s a beautiful place.  Anyway,  have a nice trip ya” ucap Datin ramah.

                        Di rumah malam itu kelihatan mama dan mak Mah sibuk menyediakan hidangan makan malam.  Wah! Istimewa nampaknya hidangan malam ni, ada tetamu yang nak datang ke? fikir ku.  Kak Rina tidak kelihatan walaupun keretanya ada di tempat letak kereta di luar.  Aku terus ke dapur untuk membantu mama. 
“Banyaknya masak malam ni, ma?  Sedap-sedap pulak tu? Ada tetamu yang nak datang ke?”. 
“Hakim kawan Rina nak datang makan malam kat sini”. 
“Oh, ada apa-apa yang Sara boleh tolong?”. 
“Tak apa Sara, dah siap pun.  Kejap lagi mak Mah hanya bancuhkan air, itu saja.  Azry dah balik?”. 
“Belum, dia kata malam ni dia balik lambat sikit”. 
“Sibuklah agaknya tu, jom kita ke depan”. 
Kak Rina menuruni anak tangga sambil menyanyi-nyanyi kecil.
“Gembira nampaknya kak” tegur ku. 
“Iya ke?” kak Rina tergelak. 
Kami duduk di ruang tamu sementara menunggu tetamu istimewa kak Rina sampai. 
“Assalamualaikum”  suara papa memberi salam dari luar. 
“Waalaikumussalam” kami menjawab salam papa serentak. 
“Tak sampai lagi Hakim?”  tanya papa sambil melangkah masuk ke rumah dengan berbaju melayu dan berkain pelikat. 
“Di mesjid tadi ada jamuan makan, tapi papa minum air teh tarik saja sebab teringatkan masakan mama yang sedap-sedap di rumah”  kami tersenyum mendengarkan gurauan papa itu. 
Sejenak kemudian kedengaran hon kereta dibunyikan dan kak Rina berlari anak ke tingkap untuk mengintai, adakah itu gerangan orang yang ditunggu. 
“Hakim dah sampai” kata kak Rina girang dan terus keluar untuk mendapatkan tetamunya itu. 
Hakim mendapatkan papa dan mama untuk berjabat salam.  Sebagai menghormati tetamu kak Rina aku segera naik ke bilik sebelum mereka masuk ke dalam rumah supaya tidak menganggu. 
Di dalam bilik terasa pula kesunyian, walaupun aku sudah biasa dengan keadaan Azry yang sering pulang lewat dari pejabat kerana tuntutan tugas-tugasnya atau temujanji-temujanji yang perlu dihadiri.  Aku kemeja kerja Azry dan laptop di atasnya ku buka.  Sesekali dapat melayari internet memang menyeronokkan.  Dari satu blog ke satu blog ku lawati.  Kalau aku dapat reka satu blog untuk diriku sendiri bagus juga.  Boleh aku luahkan segala apa yang terbuku di hati.  Tok! Tok! Tok!  Daun pintu diketuk dan aku menoleh, Mama kelihatan sudah berdiri di depan pintu yang tidak berkunci. 
“Buat apa tu Sara? Jom makan sama”.  
“Tak apalah mama, Sara tunggu makan dengan Azry, lagi pun Sara ada kerja sikit nak buat”  aku memberi alasan. 
Mama mengangguk faham dan berlalu keluar sebelum daun pintu ditutup semula.


                        Tengahari itu aku telah berjanji dengan kak Lia untuk berjumpa di luar.  Aku mengambil cuti setengah hari, selepas menyelesaikan tugas penting aku bergegas keluar dari pejabat.  Di tempat yang dijanjikan kak Lia sudah setia menunggu sambil membaca majalah.  Dari jauh dia kelihatan tersenyum menyambut kedatangan ku. Di atas meja telah terhidang makanan untuk kak Lia dan untuk ku juga. 
“Wah! dah siap order makan? Bagus lah akak ni, macam tau-tau aje adik akak ni tengah kebulurun”. 
“Ha makanlah tunggu apa lagi”  pelawa kak Lia. 
Sambil menjamu selera aku bertanyakan khabar Farah dan abang Idham.  Kak Lia tidak kelihatan sedih atau pun susah hati.  Dia nampak ceria seperti dulu.  Aku gembira dengan perubahannya itu. 
“Sara nak tau tak, akak dah jumpa dengan perempuan itu”  kak Lia memulakan bicara sejurus selesai makan. 
Aku sengaja tidak mahu bertanya mengenai hal itu takut jikalau pertanyaan itu bakal merobek hati dan perasaannya. 
“Iya ke? Habis tu macammana?” tak sabar rasanya aku mahu mengdengar cerita selanjutnya dari kak Lia. 
“Emm.. nama dia Suraya.  Dia dah kenal dengan abang Idham dekat dua tahun”.  “Maknanya masa tu akak baru kahwinlah kan?”. 
“A’ah, tapi dia tak tahu abang Idham dah kahwin. Abang Idham tak beritahu dan dia pun tak pernah bertanya sebab kata dia abang tak nampak macam orang dah kahwin”.
“Orang lelaki memanglah, umur dah 40 tahun pun nampak macam orang bujang”, aku menyampuk. 
“Akak bagitau dia yang kami dah kahwin selama tiga tahun dan dah ada seorang anak perempuan yang berusia 8 bulan.  Terperanjat dia”  kak Lia ketawa kecil, aku menjadi hairan melihatkan gelagat kak Lia itu. Tiada tanda-tanda sedih di wajahnya atau dia cuba menyembunyikan perasaan itu dariku.
“Akak ada beritahu dia jugak yang akak tak kisah kalau selepas ni samada dia teruskan juga perhubungan dia dengan abang, dan akak nasihatkan dia kalau dia betul-betul sayangkan abang, nikah saja.”  Aku tergamam, biar betul kak Lia ni, getus ku di dalam hati.
“Kak Lia tak kisah ke dimadukan?” kak Lia terdiam, lama dia bermenung melemparkan pandangannya jauh keluar.  Ada air jernih yang bergenang di kelopak mata.
“Perempuan mana yang suka dimadukan Sara.  Akak tak ada pilihan lain selain merelakan abang Idham berkahwin lain. Perasaan akak cuma akak saja yang tahu, sebenarnya susah nak akak luahkan apa yang terpendam kat dalam lubuk hati ini. Kalaulah abang tahu betapa sayang dan cintanya akak pada dia, mungkin dia tak tegah buat macam ni pada akak”  airmata kak Lia mulai gugur menitis kepipi gebunya. 
“Dia cinta pertama akak Sara. Sara pun taukan, abang Idhamlah satu-satunya lelaki yang berjaya mencairkan kedegilan akak dulu.  Setelah banyak masa dan wang yang akak korbankan untuk dia, ini akhirnya pembalasan dia pada akak”  esakan kak Lia semakin kuat.
Aku cuba mententeramkan kak Lia supaya jangan terlalu mengikut hati dan perasaan. Aku juga seorang wanita seperti kak Lia. Aku dapat merasakan bagaimana pedihnya perasaan apabila kasih sayang yang dicurahkan dipersiakan. Sekiranya ada kekurangan diri boleh juga diperbetulkan tetapi masalahnya sekarang adalah orang ketiga. Memang sukar untuk menerima keadaan apabila orang yang dipercayai seratus peratus bermain kayu tiga. 
“Akak terpaksa benarkan abang kahwin lagi daripada membiarkan dia terus bergelumang dengan dosa.  Akak sanggup menjadi isteri pertama demi Farah. Terpulanglah pada abang Idham untuk membuat keputusan.   Kalau dia dah tak nak kan akak lagi, akak tak kisah dan akak redha terima qada dan qadar dari tuhan dengan bersyukur sebab akak ada kerjaya dan mampu untuk membesarkan Farah walaupun tanpa papanya”  kali ini kak Lia nampak agak tenang mungkin kerana sudah puas menangisi nasib dirinya yang dipermainkan oleh suami sendiri yang telah diletakkan sepenuh kepercayaan.
“Banyaklah bersabar kak, segala yang berlaku ada hikmahnya. Semoga dengan pengorbanan akak ni, akak akan dilimpahi dengan rezeki dan rahmat yang melimpah ruah dari Allah.  Banyak-banyaklah berdoa”  pujuk ku. 
Setelah menghabiskan masa dua jam di restoran itu aku dan kak Lia beredar dari situ.  Kebetulan hari itu kak Lia juga bercuti maka aku mengambil kesempatan itu mengajak kak Lia menemani aku ke One Utama di Bandar Utama untuk membelibelah.  Sebelum itu kami meluangkan waktu bermain bowling.  Kak Lia kelihatan terhibur sedikit dan aku mahu dia melupakan segala peristiwa yang menghambat fikirannya.  Leka benar berlibur sehingga tidak perasan jam sudah hampir pukul 7 malam.  Kami harus beredar segera bila mengenangkan tentang Farah yang sedang menunggu kepulangan mamanya.
Aku mengiringi kak Lia sehingga ke kereta dan sebaik kak Lia masuk ke dalamnya aku pun berlalu mendapatkan kereta ku yang di letakkan tidak berapa jauh dari situ.  Sebaik berada di dalam perut kereta aku segera menghidupkan enjin, sementara itu aku cuba untuk menghubungi Azry melalui telefon bimbitnya.  Tetapi taliannya sibuk.  Aku cuba sekali lagi dan masih engaged.  Aku mengeluh, dengan siapalah dia bergayut agaknya, rungutku.  Pedal minyak ku tekan dan kereta meluncur laju selepas pagar penghalang di kaunter tiket dinaikkan.  Sepanjang perjalanan pulang, radio menjadi penemanku.  Lagu RETAK nyanyian Ella yang sedang berkumandang membuatkan minda ku melayang-layang mengingatkan dia.  Ingatan ku padanya masih bersisa di hati rupanya.  Mana bisa ku melupakan dia dari kotak fikiranku, diakan cinta pertamaku. Terngiang-ngiang dipendengaranku bait-bait lagu nyanyian Ella itu.


No comments:

Followers